
امیر راد دبیر هنری هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره تغییر و تحولات وارده بر جشنواره که در کوتاه مدت سبب نارضایتی است و اهداف جشنواره هفدهم و رفتار با هنرمندان سخن گفت.
گزارشگر شهر تی وی -گروه هنر-آزاده فضلی؛ جشنواره هنرهای تجسمی فجر از مهمترین رویدادهای تجسمی کشور است که به مناسبت فجر انقلاب اسلامی و با کارکردهایی چون ایجاد بستر برای نمایش آثار هنری، شناسایی و حمایت از هنرمندان به ویژه جوانان، «تبلیغ و فرهنگسازی و ترویج هنر»، «ایجاد فضای گفتگو و تبادل نظر»، «تقویت و توسعه هویت فرهنگی» و … راهاندازی شد.
هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، از روز ۲۱ بهمن با بخش «سرزمین من» در استانهای مختلف آغاز به کار کرد و زنگ شروع جشنواره در نگارخانه سرو شهر شیراز به صدا درآمد. پس از آن، بخشهای «گنجینهها»، «درخت زرین»، نمایشگاه عکس «یادداشتهای یک دوربین» و بخش «جشنها و جشنوارهها» این دوره جشنواره آغاز به کار کرد که هر کدام نمود هنری یکی از شاخههای چندین گانه هنرهای تجسمی در کشور است. به بهانه برگزاری این جشنواره در این روزها، با امیر راد دبیر هنری جشنواره به گفتگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه میخوانید.
تضاد و تقابل بین هنرمندان، نهادهای هنری و صنفی!
امیر راد هنرمند نقاش و عرصه هنرهای جدید، رئیس هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش و دبیر هنری هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره پررنگ بودن جنبههایی این دوره جشنواره فجر و کمرنگ شدن جنبه رقابتی آن توضیح داد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر از ابتدای امر مشکلی داشت و آن مشکل هم این است که گویی به جای بینالها و فعالیتهای عرصه خصوصی قرار گرفته و این موضوع، تضاد و تقابلی بین هنرمندان، نهادهای هنری و صنفی و جشنواره فجر ایجاد کرده است. از طرف دیگر، جشنواره هنرهای تجسمی فجر از ابتدا تا به امروز نقاط مثبتی را داشته و یکی از آن نقاط این است که چون جشنواره مذکور، یک جشنواره سراسری بوده و هست، ما میتوانستیم هنرمندان تمامی نقاط کشورمان را در آن ببینیم اما از سوی دیگر سطح آثار همیشه بالا نبوده و در نهایت ما از بین آثار متعدد به آثاری با سطح متوسط به بالا میرسیدیم که در برخی مواقع آثار بسیار درخشانی بودند.
است که باید به بهترین شکل از آن استفاده شود.
رصد همه هنرمندان با هر نگاهی در «تجسمی فجر»
راد در بخش دیگری از گفتگو درباره حضور همه هنرمندان کشور از هر نوع نگاهی در جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: بدیهی است که بخشی از هنرمندان از طیفهای گوناگون فکری نخواهند در جشنواره هنرهای تجسمی فجر حضور داشته باشند. نگاه من این است که جشنواره مذکور باید به سراغ همه هنرمندان برود و ما داریم با توجه به پارامترهای مشخص، فعالیت همه کسانی را که در عرصههای مختلف هنرهای تجسمی حضور داشتهاند، رصد میکنیم. ما میدانیم که هنرمندان منتقد، تمایلی به شرکت، حرکت و حتی برقراری نسبت با جشنواره هنرهای تجسمی فجر ندارند و برگزارکنندگان جشنواره مذکور باید به آنها نشان بدهد که قصد ندارد جایشان را بگیرد و فعالیتهایشان را محدود کند. امیدوارم هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بتواند در آن راستا گامی کوچک بردارد.
امیر راد در نشست خبری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر
وی در پاسخ به اینکه جشنواره تجسمی فجر در مورد هنرمندانی که در واقع در جناحهای مختلف سیاسی و با آن نگاهها فعالیت میکنند، چه رویکردی دارد؟ توضیح داد: هیچکدام از برگزارکنندگان هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به این مسئله فکر نکردهاند اما میدانیم که تفکر هنرمندانی که در جشنواره هنرهای تجسمی فجر شرکت کردهاند، شبیه همدیگر نیست و آنها خیلی با یکدیگر متفاوت هستند. در واقع، اینجا اثر هنری مهم است.
این هنرمند نقاش در مورد نامگذاری این رویداد و نسبت آن با «فجر انقلاب» گفت: هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بخشی دارد که با نام بخش «یادداشتهای یک دوربین» شناخته میشود و ما در آن بخش، مجموعه عکسهای میشل ستبون عکاس فرانسوی از روزهای انقلاب را میبینیم. در واقع در بخش مذکور عکس روزهای پیش از انقلاب تا ۱۲ فروردین دیده خواهد شد. همواره بخشی از جشنوارههای فجر با وقایع انقلاب و با نگاههای گوناگون رابطه برقرار میکنند اما این ارتباط باید هنرمندانه باشد. برگزارکنندگان جشنوارههای فجر نباید به بهانه اینکه باید به جشن پیروزی انقلاب اسلامی بپردازند، هر کاری را انجام بدهند.
دورههای قبلی جشنواره تجسمی فجر نتیجه مطلوبی نداشتند
وی در پاسخ به این پرسش که موضوع خاصی برای دورههای بعدی جشنواره هنرهای تجسمی فجر تعریف خواهد شد یا همچنان با جشنواره فجری با موضوع آزاد روبهرو خواهیم بود، عنوان کرد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر بر این پایه برگزار میشود که نمایشگاههای کیوریتوریال با موضوعات مشخص داشته باشد تا یک کیوریتور بتواند در کنار بخشهای دیگر، رفتاری هنرمندانه را به وسیله آثار هنرهای تجسمی به عرصه هنرهای تجسمی عرضه کند. کیوریتور باید بخش بزرگی از فعالیتهای این عرصه از جمله عملکرد هنرمندان را رصد کند.
جشنواره هنرهای تجسمی فجر باید بزرگداشتی برای فعالان عرصه هنرهای تجسمی باشد که بخش بسیار بزرگی از آنها مستقل از هر وابستگی و در بخش خصوصی حاضر هستندراد تصریح کرد: به هر حال ما باید این کار را انجام میدادیم، چراکه شیوههای قبلی برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر، نتیجه چندان مطلوبی نداشت. در واقع، جشنواره هنرهای تجسمی فجر باید بزرگداشتی برای فعالان عرصه هنرهای تجسمی باشد که بخش بسیار بزرگی از آنها مستقل از هر وابستگی و در بخش خصوصی حاضر هستند.
دبیر هنری جشنواره تجسمی فجر در پایان درباره اینکه آیا جشنواره هنرهای تجسمی فجر در هفدهمین دوره برگزاریاش به رسانههای جدید هم توجه کرده یا خیر، گفت: بله، برخی از استانها فقط آثار رسانههای جدید را به دبیرخانه هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ارسال کردهاند. در تهران نیز تنوع رسانهها زیاد است و در میان آنها رسانه جدید یا هنر جدید هم دیده میشود.